Baarit maailmalla

Haaveissa menestynyt ravintola? Vältä nämä monen yrittäjän kompastuskivet

Oletko huomannut katukuvassa, kuinka uusia ravintoloita syntyy lähes yhtä monta kuin vanhoja katoaa? Ilmiö on todellinen, sillä tottahan on, että ravintolamaailman kilpailu on kovaa. Uuden ravintolan menestymismahdollisuuksia ei tarjoilla hopealautasella. Moni alalle tuleva kokematon yrittäjä kaatuu tiettyihin kompastuskiviin, jotka usein voivat sinetöidä hyvinkin alkaneen ravintolan kohtalon.

Ravintoloita avataan yllättävän usein ilman alan kokemusta ja moni luulee, että ravintolan pyörittäminen on helppoa. Tässä mainittiinkin itse asiassa menestyneen ravintolan ensimmäinen kompastuskivi, sillä yrittäjyys itsessään ei ole koskaan helppoa. Myös ravintola-alalla kilpailu on kovaa ja uusia ideoita ja konsepteja syntyy koko ajan, jolloin huono valmistautuminen voi johtaa hyvänkin liikeidean kaatumiseen. Monelle kokemattomalle yrittäjälle seuraavat ravintola-alan kompastuskivet voivat usein koitua yrityksen kohtaloksi.

1. Liian pieni aloituspääoma

Ravintola – kuten mikä tahansa muukin yritys – tarvitsee pääomaa. Kaikki menot tulisi laskea reilusti yläkanttiin ja puskuria tarvitaan vielä menojen päällekin, sillä yllättäviä lisäkuluja syntyy aina. Moni aloitteleva ravintoloitsija kaatuukin tähän kompastuskiveen ja perustaa ravintolan liian pienellä pääomalla, jossa tulot on arvioitu liian suuriksi ja menot liian pieniksi.

Kumppanuus toisen yrittäjän kanssa voi auttaa, kun molemmat panostavat toimintaan omalla pääomallaan, mutta lainan ottaminen on usein lähes välttämätöntä. Miksei siis valita itselleen sitä kaikkein edullisimpaa? Ennen pankkiin marssimista lainatarjouksia kannattaa kilpailuttaa esimerkiksi Freedomrahoitus.fi-sivustolla, joka auttaa sekä vertailemaan maksuttomasti usean eri luotonmyöntäjän tarjoukset, että yhdistämään jo mahdolliset alla olevat luotot ja lainat yhdeksi isommaksi lainaksi.

2. Huono sijainti

Vaikka ravintolan markkinointi, henkilökunta ja rahoitus olisivat kunnossa, huono sijainti voi kaataa hyvin alkaneen yritystoiminnan nopeasti. Moni ravintoloitsija valitsee edullisen vuokran kalliin vuokran sijasta, mutta vuokrassa säästetyt rahat eivät riitä kompensoimaan asiakaskatoa, jos ravintolan sijainti on huono. Kallis vuokraa maksaa itsensä triplasti takaisin, jos ajoitus ja sijainti on osattu laskea oikein.

3. Heikko markkinointi

Maailman parhaimmaksi ravintolaksi äänestettiin hiljattain italialainen Osteria Francescana, miksi? Koska ravintolan ruoka, palvelu, sijainti, laatu ja osaaminen ovat yhdessä luoneet täydellisen kokonaisuuden, josta kaikki puhuvat ja jonka kaikki tuntevat. Toisin sanoen, tämä ravintola on onnistunut täydellisesti myös markkinoinnissaan.

Tänä päivänä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa markkinointi on helppoa ja tehokasta, mutta silti heikosta markkinoinnista muodostuu edelleen monen ravintoloitsijan kompastuskivi. Markkinointiin tulisi panostaa sekä aikaa että rahaa.

4. Alan kilpailun huono tunteminen

Tunne vastustajasi, niin sanontakin kuuluu. Kilpailu ravintola-alalla on äärimmäisen kovaa ja menestyvän ravintoloitsijan tulee tuntea läpiselkoisesti kilpailijansa, heidän vahvuutensa ja heikkoutensa ja miten ne vaikuttavat omaan yritystoimintaan. Kaikki lähtee mahdollisimman originaalista ideasta, jonka avulla pystytään erottumaan massasta, sekä yksityiskohtaisesta markkinatutkimuksesta, jonka avulla ravintoloitsija pystyy selvittämään liikeideansa toimivuuden sekä potentiaaliset kilpailijansa.

5. Vaihteleva laatu

Kukapa haluaisi syödä ravintolassa, jossa ruoka ja henkilökunnan palvelu on yhtenä päivänä hyvää ja toisena huonoa? Siinä missä asiakkaan huono kokemus tuskin saa häntä palaamaan takaisin ravintolaan, hyvä kokemus kyllä saa. Tosin tällöin jo valmiiksi korkealla olevat odotukset on hyvin vaikea ylittää, erityisesti jos ravintolan palvelun ja ruoan laatu vaihtelee päivästä toiseen.

Ravintoloitsijan tulisikin ymmärtää, että ruoan lisäksi ravintola myy lupausta laadusta, joka saa asiakkaat palaamaan uudelleen ja uudelleen. Ja mikä parasta, jakamaan hyvät kokemuksensa myös muiden kanssa.

On hyvä pitää mielessä, ettei yllä mainittujen kompastuskivien välttäminen ole sekään takuuvarma avain menestykseen, sillä yrittäjän tulee sekä rakastaa työtään, että pystyä omistautumaan jatkuvalle oppimiselle ja kokemuksen kartuttamiselle menestyvän ravintolatoiminnan kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi.

ashe