Ravintolassa tai muussa julkisessa ruokalassa käyminen on nykyään monelle meistä arkipäivää. Kun mennään esimerkiksi töihin toimistolle, on monelle tapana lähteä ruokatunnilla porukalla ulos syömään. Yksi ikävä puoli siinä kuitenkin on – kaikilla muillakin on usein sama ajatus, ruokatunnit ovat kaikkien ravintoloiden kiireisintä aikaa. Kun kaikki suuntaavat ruokatunnille yhtä aikaa, syntyy ravintoloihin niin sanottu piikki ja tukos, jolloin ruokaansa voi joutua odottelemaan hieman tavallista pidempään.
Oli kyseessä sitten hieno ravintola tai byggmaxin yhteyteen rakennettu ruokala, ei ruuhkia yleensäkään voida ruoka-aikaan välttää missään ja ne saavat ihmiset usein hermostumaan. Hermostuminen ei kuitenkaan auta mitään, vaan mielenosoitus työntekijää kohtaan tai vaikeaksi heittäytyminen keskellä ravintolaan pelkästään hidastaa palveluprosessia. Mutta tiesitkö, että keinoja palvelun nopeuttamiseksi on olemassa? Kyllä vain, luit oikein! Mikä parasta, keinot ovat varsin simppelit. Muutaman helpon niksin avulla saat ruokatunneistasi jouhevampia, ja sinulla saattaa jäädä syömisen jälkeen aikaa muullekin. Unohda siis viivästyneet ruoka-annokset ja pomolta tulleet huudot, kun olet tullut myöhässä takaisin töihin. Tässä vinkkejä siihen, kuinka saada ravintolassa nopeampaa palvelua:
1. Muista aina olla kohtelias asiakaspalvelijalle
Vaikka tämä seikka pitäisi kuulua jo aivan tavallisiin käytöstapoihin, on siitä yllättävää hyötyä myös asiakaspalvelun nopeudessa. Vaikka pitkässä jonossa odottaminen on kaikkien mielestä ikävää, ei tilanne ainakaan parane lainkaan, jos päätät alkaa valittaa siitä kovaan ääneen. Näin saat vain muissa aikaan ikävää fiilistä ja teet myös asiakaspalvelijan työstä hankalampaa. Jos olet odottanut vuoroasi kymmeniä minuutteja ja vihdoin päästessäsi hiki hatussa puurtavan asiakaspalvelijan pakeille alat haastaa riitaa tämän kanssa, ei tilanne selkiydy yhtään sen nopeammin. Jos puolestaan kohtelet asiakaspalvelijaa hyvin ja saat tämän hyvälle tuulelle, saat varmasti ensisijaista palvelua ja ehkäpä myös jotakin pientä ekstraa. Kiltteys kannattaa aina!
2. Käytä pankkikorttisi lähimaksuominaisuutta
Kun takanasi on pitkä jono, saattaa niinkin simppeli asia kuin rahan laskeminen tuntua hyvin painostetulta. Kun kymmenet silmät ovat nauliintuneet selkääsi, saattavat kädet alkaa tärisemään siinä määrin, että senttien laskemisesta tai pin-koodin näppäilemisestä tulee aivan mahdoton tehtävä. Siksi maksukorttien lähimaksu-ominaisuus onkin siunaus nyky-yhteiskunnalle, sillä sen avulla voit maksaa lounaasi vain vilauttamalla maksukorttiasi maksupäätteelle. Tämä sujuvoittaa prosessia suuresti ja tekee ruokailukokemuksestasi huomattavasti nopeamman.
3. Päätä tilaus etukäteen
Mikään ei hidasta ruuhka-aikojen jonoja enemmän kuin empivä asiakas! Jos joudut kuitenkin seisomaan jonossa, käytä aikasi ainakin hyödyksi. Sen sijaan että lörpöttelisit viereisen konttorin Pirjo-Marjatan kanssa firman uusimmista juoruista, käy läpi ravintolan ruokalista ja päätä jo ennen tilaamista se, mitä haluat syödä. Jos alat vasta kassalle päästyäsi kyselemään ummet ja lammet ruokalistasta ja sen yksityiskohdista, voit olla varma, että saat takanasi seisovilta vähintäänkin epätyytyväistä murinaa ja myyjän otsalle kohoavat hikikarpalot jonon vain kasvaessa pituutta. Jos olet menossa vakkaripaikkaasi, on päätöksen tekeminen todennäköisesti helppoa ulkomuistista. Uuden paikan tapauksessa kannattaa muistaa, että useat ruokapaikat tarjoavat menunsa kaikkien saatavilla nettisivuillaan. Voit siis esimerkiksi ladata sen puhelimeesi PDF-muodossa etukäteen niin, että voit selailla sitä kaikessa rauhassa.